The reason for difference of the Muslims of world in seeing Hilal- A study in the light of Hanafi Jurisprudence

رؤیتِ ہلال میں امت کااختلاف کی وجہ- فقہ حنفی کی روشنی میں ایک مطالعہ

Authors

  • Haroon ur Rashid University of Malakand
  • Aziz Ahmad University of Malakand, Chakdar Dir Lower, KPK

Keywords:

Hilal, Shariah, Eid, Ramadan

Abstract

The main reason for difference of the Muslims Ummah in seeing Hilal (New moon) is on giving and not giving weightage to the place of rise of moon by law, there has been a difference of opinion among all the Jurists, although the trusted view in Hanafi jurisprudence is not giving weight by sharia law as  mentioned by Allama Shami  and it is declared as credible statement of Hanafi, but a good enough number of Ahnaf  gave weight to the place of rise of moon, practically all people are on it nowadays, this article reviews these two views of Hanafi jurists. And there is an attempt to make it clear that this disagreement in Eid and Ramadan is in accordance with the Shariah law.

Author Biographies

Haroon ur Rashid, University of Malakand

Lecturer Department of Islamic Studies, University of Malakand

Aziz Ahmad, University of Malakand, Chakdar Dir Lower, KPK

Lecturer Department of Islamic Studies, University of Malakand

References

۔ محمد شفیع، مفتی، رؤیت ہلال، ادارۃ المعارف، کراچی،1973ء، ص22

۔ ابن عابدین، محمد بن امین، ردالمحتارعلی الدرالمختار، دارالفکر، بیروت، 1992ء، ج2، ص393

۔ محمدزکریاکاندھلوی، مولانا، اوجزالمسالک، دارالقلم، دمشق، 2003ء، ج5، ص20

۔ زیلعی، فخرالدین عثمان بن علی، تبیین الحقائق، المطبعۃ الکبریٰ، مصر،1896ء، ج1، ص321

۔ طحطاوی، احمد بن محمد، حاشیۃ الطحطاوی، دارالکتب العلمیۃ، بیروت، 1997ء، ص656

۔ ابن عابدین، ردالمحتارعلی الدرالمختار، ج2، ص393

۔ ابن عابدین، ردالمحتارعلی الدرالمختار، ج2، ص393

۔ شیخ زادہ، عبدالرحمٰن بن محمد، مجمع الانہر، داراحیاء التراث العربی، بیروت، سطن، ج1، ص239

۔ کاسانی، علاء الدین ابوبکربن مسعود، بدائع الصنائع، دارالکتب العلمیہ، بیروت،1986ء، ج2، ص83

۔ زیلعی، تبیین الحقائق، ج1، ص321

۔ خسرو، محمد بن فرامرز، دررالحکام شرح غررالاحکام، داراحیاء الکتب العربیہ، بیروت، سطن، ج1، ص201

۔ عبداللہ بن محمودموصلی، الاختیارلتعلیل المختار، دارالکتب العلمیہ، بیروت، سطن، ج1، ص129

۔ حوالہ بالا

۔ ابوالمعالی برہان الدین محمود بن احمد، المحیط البرہانی فی الفقہ النعمانی، دارالکتب العلمیہ، بیروت، 2004ء، ج2، ص379

۔ حوالہ بالا

۔ شرنبلالی، حسن بن عمار، مراقی الفلاح، مکتبہ عصریہ، بیروت، 2005ء، ص244

۔ طحطاوی، حاشیۃ الطحطاوی، ص656

۔ سراج الدین عمر بن ابراہیم، النہرالفائق، دارالکتب العلمیہ، بیروت، 2002ء، ج2، ص14

۔ سیوطی، جلال الدین عبدالرحمٰن بن ابی بکر، شرح النقایہ، دارالکتب العلمیہ، بیروت، 2005، ج1، ص412

۔ ابن تیمیہ، تقی الدین احمد بن تیمیہ، مجموعۃ الفتاویِ دارالوفا، بیروت، 2003ء، ج1، ص457

۔ کشمیری، محمد انورشاہ بن معظم، العرف الشذی، دارالتراث العربی، بیروت، 2004ء، ج2، ص145

۔ عثمانی، شبیراحمد، فتح الملہم، دارالضیاء، بیروت، 2006ء، ج6، ص182

۔ بخاری، ابوعبداللہ محمد بن اسماعیل، الجامع الصحیح، دارطوق النجاۃ، بیروت، 2001ء، ج3، ص27، رقم الحدیث 1913 و نیشاپوری، ابوالحسن مسلم بن حجاج، الصحیح، داراحیاء التراث، بیروت، سطن، ج2، ص761، رقم 1080 و سجستانی، ابوداود سلیمان بن اشعث، السنن، مکتبہ عصریہ، بیروت، سطن، ج2، ص296، رقم 2319

۔ بخاری، الجامع ، ج3، ص28، رقم 1914

۔ ترمذی، ابوعیسی محمد بن عیسی، السنن، دارالغرب الاسلامی، بیروت، 1998ء، ج2، ص61، رقم 684

۔ بنوری، محمدیوسف بن محمدزکریا، معارف السنن، ایچ۔ایم،سعید، کراچی،1992ء، ج5، ص340

۔ محمد شفیع، رؤیت ہلال، ص23

۔ مجلس دعوت وتحقیق اسلامی، فتاوی بینات، مکتبہ بینات، کراچی، 2006ء، ج3، ص32

۔ محمدفرید، مفتی، فتاویٰ فریدیہ، حافظ حسین احمد صدیقی، زروبی، صوابی، 2009ء، ج4، ص66

۔ محمدفرید، فتاویٰ فریدیہ، ج4، ص91

۔ لاجپوری، سیدرحیم، مفتی، فتاوی رحیمیہ، دارالاشاعت، کراچی، 2009ء، ج7، ص229

۔ مولانا برھان الدین سنبھلی، رؤیتِ ہلال کا مسئلہ :136

۔ بن باز، عبدالعزیزبن عبداللہ، مجموع فتاوی، سطن، ج15، ص85

۔ محمد بن صالح، فتاوی ارکان الاسلام، دارالثریاللنشروالتوزیع، ریاض، 2003ء، ص452

۔ ابن فوزان، صالح بن فوزان، مجموع فتاوی، دارالکتب العلمیہ، بیروت، سطن، ج2، ص388

۔ لجنۃ الدائمۃ للبحوث العلمیہ ولافتاء، فتاوی، ادارۃ العامۃ للطبع، ریاض، سطن، ج10، ص135

Published

2019-08-21

Issue

Section

Urdu Articles